Speculeren en geen fouten redigeren? Yes, we can!

november 13, 2009 karella

De zaak Younes ten voeten uit

Als student journalistiek weet ik al langer dan vandaag waar een capabel journalist zich mee moet bezighouden, namelijk informatie verzamelen, op zoek gaan naar nieuws. En ik weet dan ook dat dit niet altijd de gemakkelijkste job is. Er zijn altijd bronnen die steevast tegenstribbelen, die liever met niet teveel informatie over de brug komen, zoals het gerecht bijvoorbeeld. We krijgen dan ook telkens hetzelfde liedje te horen: “ We mogen niet in het belang van het onderzoek”.

Oké, wij kunnen dat begrijpen, maar soms duurt het toch wel immens lang vooraleer het gerecht eindelijk een perscommuniqué de wereld instuurt, meestal op het moment dat het publiek toch al zo goed als zeker weet wat er nu juist gebeurd is. Wat is er voor een journalist nu nog leuk aan het brengen van nieuws dat iedereen al vermoedde? Jazeker, u weet  het evengoed als mij, drie keer niets.

Dus zijn de media overgeschakeld op een andere methode: speculatie. “Wij vermoeden dat…”, Wij denken dat er dit gebeurd is”. En nog leuker: mensen die in de buurt van het ongeval/de verdwijning/de moord wonen, mogen ongegeneerd verkondigen wat zij denken dat de perso(o)n(en) in kwestie is overkomen. Ik vraag mij nu af of al dat gepalaver niet meer het belang van het onderzoek belemmert dan een officiële mededeling met een minimale hoeveel heid aan informatie.

Waarom ben ik u nu al deze uitleg aan het verschaffen? Wel, dit alles doet zich recent voor in de zaak rond Younes, het 4-jarige jongetje dat al dagen vermist was en uiteindelijk dinsdagavond 10 november dood in de Leie werd teruggevonden. De media hadden blijkbaar echt geen enkele strohalm om zich aan vast te grijpen en daarom begonnen ze maar met… speculatie. Zo hoorde ik een VRT-verslaggever in het journaal een visser interviewen, op de plek waar Younes werd gevonden. De visser vertelde met veel kennis van zake dat de plek maar op 6 km van het huis van Younes lag en dat het goed mogelijk is dat hij aan zijn huis in de Leie was gevallen en tot daar was gedreven.

Een uitleg die getuigt van zeer veel expertise… Ik ben blijkbaar ook een expert, want zelfs met mijn bescheiden herseninhoud was ik hier zelf ook wel achtergekomen! Moeten ze onze tijd nu echt verspillen met zulke mensen aan het woord te laten? Kunnen we dan niet beter berichten over het feit dat er weer duizenden Afrikaantjes zijn gestorven aan de hongerdood, of is dat niet interessant genoeg?

Wat de media de laatste dagen ook fijn vinden, is suggereren dat de ouders van Younes mogelijks betrokken zijn bij de feiten. Nu ben ik zelf nog geen ouder, maar ik kan mij voorstellen dat die mensen daardoor wel in zak en as zitten, zeker als ze hun zoon werkelijk niets hebben aangedaan. Als ze er wel iets mee te maken hebben, dan voelen ze zich waarschijnlijk ook verdomd slecht. Beste media, deze mensen zijn nog niet in verdenking gesteld in de zaak rond hun verdwenen zoontje, dus laat hen daar dan ook over gerust. Bericht over zaken waar ze wel iets mee te maken hebben: stel dat die vader elke avond halfnaakt de polonaise staat te dansen in het plaatselijke café, zeg daar dan iets over als jullie dat zeker weten, dat berust dan tenminste op feiten. Want zoiets is zelfs relevanter dan al die gemaakte speculaties.

Dat er in deze zaak al meerdere fouten gemaakt zijn staat vast. Volgens sommige media, waaronder De Standaard, was Younes al heel wat langer dood dan dinsdag. Eén of andere pipo bij Belga lag waarschijnlijk te slapen en in zijn droom had hij Younes naar de hemel zien vliegen. Hij werd wakker en dacht dat hij de scoop van zijn leven de wereld in kon sturen. De Standaard dacht er ook zo over en nam vermoedelijk de droom gewoon over op hun krantenwebsite. De journalist die deze onzin op de site plaatste en ook al aan het dromen was van opslag en prestige werd al vlug wakkergeschud: een woeste Peter Vandermeersch voor je neus krijgen lijkt mij nu ook niet zo aangenaam. Het bericht werd er snel afgehaald en volgens mijn donkerblauw vermoeden zit de journalist in kwestie nu de overlijdensberichten uit te typen.

Ik vraag me af wat er in deze zaak nog allemaal gaat mislopen… Ik vind het zelfs een tikkeltje spannend (oké, dit is misschien een beetje misplaatst, maar ja): met toch enorm veel respect voor alle betrokken partijen, wacht ik op nog wat debacles van de media in deze zaak… Dan heb ik weer voedsel voor een alweer zeer interessante blog!

Entry Filed under: De Standaard,snelheid vs. correctheid,speculatie,VRT-journaal,Younes

Plaats een reactie

Trackback this post  |  Subscribe to comments via RSS Feed

Blog Stats

Categorieën

Pagina’s

Archief

Flickr Photos

Recente reacties

karella op Oproep!
Jeroen op Oproep!
M op Oproep!
geninsate-online op Journalisten: luieriken?!
Nick op De zinloosheid der dingen…
november 2009
M D W D V Z Z
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  

Meta