De zinloosheid der dingen…

oktober 3, 2009 karella

Hoeveel keer zijn wij allemaal al lastig gevallen door verschillende persinstellingen om een enquête in te vullen? Mocht je er eens over nadenken, ik durf wedden dat je denkt “Verdorie, al veel te veel”. De media willen ons deze om de haverklap laten invullen om ons te verblijden met talloze statistiekjes en opiniepeilingen. Op blogs en dergelijke is al veel gezeverd over het feit of die statistieken al dan niet representatief zijn. Inderdaad, het is wel ‘ns interessant om stil te staan bij het feit dat deze resultaten meestal geen goede weergave zijn van de werkelijkheid.

Maar eigenlijk staan we veel te weinig stil bij de zinloosheid van al die statistieken. Hoe komt het nu dat ik over dit onderwerp begin te blaten? Wel, als trouwe lezer begon ik maandag met volle goesting in mijn Flair te bladeren. Op het eerste blad werd ik geconfronteerd met ‘zeer boeiende’ statistieken. Ben je voor of tegen sushi? Ben je voor of tegen een vibrator? Ja beste mensen, dit is natuurlijk informatie die iedereen over de Flairlezeressen wil te weten komen."de grote schaamhaarenquête"

Geboeid door de vraag naar de zin van statistiekjes zocht ik op de Flairwebsite ijverig verder naar nog andere uiterst interessante peilingen. Het begon al goed: Flair pakte in 2006 uit met – hou je vast – “de grote schaamhaarenquête” . Ja zeker, jullie begrijpen me goed: mijn favoriete lijfblad wou het met haar lezeressen (en lezers??) hebben over hun coiffure down under! Wie erin mocht geïnteresseerd zijn:  van de 17.000 vrouwen die antwoordden op deze poll, waren er 29,5% die de full wax prefereerden (voor de nitwits wat  kapsels daar beneden betreft: een kaal euh…bloempje). De landingsbaan en het driehoekje waren nét iets minder populair.

Begrijpt iedereen mijn punt stilletjes aan? Ik durf er mijn hoofd op te verwedden dat  jullie zitten te wachten op een ongetwijfeld nog interessanter voorbeeld. Toen ik in juni om even te relaxen na een loodzwaar examen mijn hoofd volledig wou leegmaken, kocht ik  – anders doe ik dat nooit hoor –  de Story. De peiling die ik daar in terugvond ging over een lévensbelangrijke wetenswaardigheid. Men vroeg namelijk aan de lezer welk kindje van de Planckaerts men het schattigst vond. Volgens sommigen Iluna, volgens anderen Mageno. Volgens mij: dit kunnen niet anders dan uitgevonden namen zijn!

Zouden we in het vervolg niet wat meer over oorlogen, honger in Afrika en andere wél belangrijke onderwerpen berichten in plaats van voort te lullen over schaamhaar, favoriete Planckaertkinderen of hoeveel centimeter de spleet tussen Guy Verhofstadt zijn voortanden bedraagt? Misschien kunnen we hier ook een stemming over houden in een peiling…

Entry Filed under: enquête,zinloos

3 Comments Add your own

  • 1. wouter  |  oktober 4, 2009 om 1:05 am

    De zinloosheid der enquêtes.
    Ik ga hier nu ook niet alle enquêtes afbreken maar je hebt wel gelijk dat er heel veel bullsh*t tussen zit. Vooral in de commerciële damesbladen kan je zoiets wel tegenkomen. Soms vraag ik mij af in welke toestand die schrijvers zo’n poll uit hun duim zuigen… Hoe kom je anders op van die dwaze ideeën. (Komaan het schattigste kindje van de Planckaerts…wtf!!!) Het is gewoon louter bladvulling en er loopt genoeg dwaas volk rond die daar op antwoorden. Alles draait om geld en onderwerpen over oorlog, honger, armoede, enz… zijn gewoon niet leuk om over te schrijven, te lezen en na te denken. Het doel van deze polls en commerciële bladen is ontspanning en amusement.

    • 2. karella  |  oktober 16, 2009 om 10:50 pm

      Lol, wat een intellectueel antwoord. Je mag hier ook zever op posten, hoe meer hoe liever 😉

  • 3. Nick  |  december 10, 2009 om 8:27 pm

    Al een oudere post, maar heb dan ook pas vandaag je blog ontdekt…
    In mijn laatste jaar communicatiemanagement (nee geen wetenschapper maar manager 😉 ) werken we aan een case voor uitgeverij Plantyn. Blabla lang verhaal, kwam erop neer dat we 200 enquêtes moesten afnemen bij leerkrachten.. totaal nutteloos maar wel gigantisch veel werk!!(opstellen, afnemen, verwerken) Bijna niemand wou meewerken aan ons onderzoek! ‘geen tijd’ ‘moet dringend ergens zijn’ We moesten er letterlijk voorspringen en ze smeken om mee te werken!! De meesten deden het enkel omdat ze achteraf nog een USB kregen van ons. Maar die vragenlijst moest wel alle regels volgen, hadden daar zelfs speciale cursus voor. Die heeft hier meermaals door mijn kot gevlogen. M.a.w. IK KAN GEEN ENQUETES MEER ZIEN!!!


Plaats een reactie

Trackback this post  |  Subscribe to comments via RSS Feed

Blog Stats

Categorieën

Pagina’s

Archief

Flickr Photos

Recente reacties

karella op Oproep!
Jeroen op Oproep!
M op Oproep!
geninsate-online op Journalisten: luieriken?!
Nick op De zinloosheid der dingen…
oktober 2009
M D W D V Z Z
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

Meta